tilbage-til-naturen-top

Forside > Besøg Museet > Udstillinger > Tidligere udstillinger

Nyhedsbrev ONLINE SHOP SITEMAP

green_dotBesøg museet

Print

Tidligere udstillinger

humor frise530

3. maj – 18. september 2016

Satiretegning handler ofte om overdrivelse. Tegneren understreger sin pointe for at chokere, skabe debat eller mane til eftertanke. De sidste 10 år har i den grad vist, hvor stor en effekt en lille tegning kan skabe. Både herhjemme og ude i den store verden.

Tegnerne udfordrer grænserne for, hvad man kan vise - og måske ér der en grænse for, hvad man kan eller tør tegne; i Danmark og andre steder på kloden. Med udstillingen Grænseløs humor? sætter Storm P. Museet og Museet for Dansk Bladtegning i samarbejde med Københavns Sprogcenter spørgsmål ved om humor og satire er grænseløs.

Udstillingen rummer værker af Danmarks bedste tegnere og internationale stjernetegnere som engelske Steve Bell (The Guardian), sydafrikanske Zapiro (The Times), prisvindende syriske Morhaf Youssef, amerikanske Andy Singer og mange flere. Fra Danmark kan man se Bo Bojesen, Roald Als, Nikoline Werdelin og Anders Morgenthalers spydige kommentarer. Tegnernes satire er både komisk og tragisk, inkluderende og ekskluderende. Men som samarbejdet med sprogcentret viser, er hvad vi hver især finder sjovt eller provokerende i stor grad individuelt og ikke nødvendigvis kulturelt eller nationalt betinget.

Som borgere i en globaliseret verden er vi alle del af mange forskellige fællesskaber – f.eks. de identitetsmæssige i nærmiljøet eller de større globale på tværs af (og på trods af) grænser, igennem f.eks. internettets muligheder. Fordi grænser nedbrydes, rejses der spørgsmål ved det fælles ansvar – fælles ansvar for vores næste i hverdagen og fælles ansvar i globale forhold som klima, økonomi og migration. Som verdensborgere mødes vi af udfordringer, som måske kun kan løses i fællesskab. Udstillingen inviterer til en dialog omkring disse spørgsmål igennem eksempler på tegninger, der humoristisk og satirisk går på tværs af og måske over grænser.

Udstillingen fordeler sig på to museer: Storm P. Museet viser fra 4. maj til 18. september et bredt udsnit af tegninger, der belyser emnet medborgerskab igennem temaer som ligestilling, digitale fællesskaber, klima, økonomi og integration; set både nationalt og internationalt. Museet for Dansk Bladtegning fokuserer på danske bladtegninger, der forholder sig til immigration og integration i Danmark. Denne del af udstillingen kan ses på Bladtegnergangen på Det Kongelige Bibliotek fra 3. maj til 18. juni.

Udstillingen er støttet af FrederiksbergFonden, Slots- og Kulturstyrelsen og Sportgoodsfonden.

Vandreudstilling
Storm P. Museets særudstilling Grænseløs Humor? er kondenseret til en planche- og vandreudstilling, der stilles til rådighed for biblioteker, kulturhuse, skoler eller andre interesserede - læs mere her »


kittelsen frise b530px

22. januar - 17. april 2016

Med Liv og død, folk og trolde viser Storm P. Museet fra den 22. januar 2016 for første gang i Danmark en udstilling med værker af Theodor Kittelsen, en af Norges mest folkekære kunstnere. Kittelsen er især kendt som illustrator af folkeeventyr og som formgiver af den norske trold, som vi kender den – knortet og grov som født af skoven og urfjeldet. Han var imidlertid en meget sammensat kunstner, også kendt og elsket som både satiriker, humorist, symbolist og maler af fantastiske norske landskaber.

I dag er Kittelsen mere populær end nogensinde i Norge, og han blev i 2014 bredt fejret i hjemlandet i anledning af 100-året for hans død. Hans kunst appellerer bredt og bl.a. har både fantasy-fans og metal-musikkulturen taget hans billeder til sig.

Det er derfor med stor fornøjelse, at Storm P. Museet nu kan præsentere Kittelsen og hans fantastiske billeder for et dansk publikum. Udstillingen bliver en hjørnesten i rækken af museets udstillinger med kunstnere, som både har et kunstnerisk slægtskab med Storm P., og hvis produktion ofte er skabt til tidens publicistiske medier. Kunst som udtrykker sig i feltet mellem populær- og såkaldt finkultur. Både Storm P. og Kittelsen havde stor betydning for dannelsen af deres respektive landes selvforståelse i det 20. århundrede. Den sociale indignation, humoren og satiren havde de tilfælles. De valgte begge at arbejde med besjæling af dyr, stemninger og objekter, en tradition dybt forankret i europæisk litteratur- og kunsthistorie. De fik desuden begge tilknytning til den symbolistiske bevægelse i kunsten, og også arbejdet som levebrødstegnere blev et livsvilkår, de kom til at dele.

Udstillingen vil vise eksempler på Kittelsens kunst i mange stilarter, materialer og teknikker fra satiretegning og bogillustrationer til akvareller og oliemalerier. Udstillingen præsenterer flere temaer, da Kittelsens værker spænder vidt. Det bliver en rejse fra eventyrverdenen og mytologien over Kittelsens bogværker som Svartedauen, en suite i tekst og billeder om pesten, den sorte død, til humor og satire og endelig naturlyrikken i hans landskabsmalerier. Man kan spore en klang i Kittelsens værk, som bibringer det en egen mystisk, skandinavisk tone. Han ramte noget centralt hos nordmændene, og hans kunst har været med til at forme måden, hvorpå de ser sig selv og den vilde natur.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Kong Olav V's Fond, Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden, L. Zeuthens Mindelegat, Frimodt-Heineke Fonden samt Fondet for dansk-norsk Samarbeid.


play frise web

4. september 2015 - 10. januar 2016

P for Play, L for Laboratory, A for Art og Y for Yourself – Storm P. Museets efterårsudstilling PLAY sætter fokus på digitale spil og de nyeste tendenser inden for digital leg. Du kan gå på opdagelse i tidens nyeste, fedeste og smukkeste digitale spil og afprøve nye måder at interagere med de digitale platforme på, opleve spillene som kunstværker og dykke ned i genren som en afgørende del af vores fælles kultur.

PLAY undersøger mødet mellem spiller og spil ved at tage afsæt i digitale spil som legekategori og de sociale fælleskaber som udfoldes, når vi spiller sammen. Du kan selv prøve kræfter med digital programmering samt opleve processerne bagom spiludvikling gennem grafiske skitser og arbejdstegninger.

PLAY ser også nærmere på spil, der på forskellige måder ligger i feltet mellem kunstværk (flere af spillene har været udstillet før) og spil, hvor udviklerne har arbejdet med det æstetiske udtryk og virkemidler. En afgørende forskel på spil og mere traditionelle kunstneriske udtryk er det interaktive element. Udstillingen inviterer derfor også til selv at spille og udfordre sig selv og ideen om, hvad et spil er og kan i dag.

Digitale spil er en afgørende del af vores kulturforbrug. Særligt hos yngre generationer er spil en helt naturlig og dominerende del af hverdagen. Spil er en levende, sprudlende og vildtvoksende del af vores kultur. Det vil vi som museum gerne forholde os til og med PLAY kvalificere og undersøge den digitale verden, som skabes i og med spil – og ikke mindst gøre det med afsæt i en grundlæggende nysgerrighed overfor de unges oplevelser og erfaringer.

PLAY henvender sig til både børn, unge, nysgerrige forældre og andre spilleglade voksne. Udstillingen er skabt i samarbejde med Danmarks førende eksperter på feltet lige fra brugerne til de mest succesfulde udviklere. Deres engagement og opbakning har sat sit tydelige præg på opbygningen af udstillingen og udvalget af spil.

Spillisten kan downloades som pdf her »

Udstillingen støttes af FrederiksbergFonden, Nationalbankens Jubilæumsfond, Frederiksberg Kommune og PlayStation Denmark.
Udstillingen er del af Kulturmetropol Øresund, Sæt Kulturen i spil.


 kidde frise

16. januar - 23. august 2015

Oplev et festfyrværkeri af tegninger, ord og tanker, når Storm P. Museet fra den 16. januar viser udstillingen Rune T. Kidde. 1957-2013.
Kidde, der gik bort i oktober 2013, var en helt central personlighed i dansk tegneseriekunst fra 1980'erne og frem. Han fornyede eventyrgenren, berigede det danske sprog som fortæller og forfatter og hyldede gennem sit mangfoldige livsværk den skabende fantasi med kunst, musik og ord. Det er første gang så mange værker og facetter af Kidde kan opleves samlet. En stor del af Kiddes værk er ikke billeder, der kan hænges op på væggen, og meget blev skabt efter, at han blev blind i 1990. En del af udstillingen er derfor også en oplevelsesvandring gennem forskelligartede rum, som tegner forskellige facetter af det mangfoldige, kreative sammensurium, som var Rune T. Kidde.

Tegneserier, kunst og humor
Rune T. Kidde kendes og elskes af de fleste som leverandør af en helt særegen humor i sine tegneserier og i sin ekvilibristiske leg med sproget og eventyrgenren. Med sin særlige humor, der nok kan være både sort, grotesk og grænseoverskridende, men aldrig uden dybde, har han i udgivelser som Litterærlige klassikere og Den lilla Møghætte og pulven skabt veritable, moderne klassikere. Lige på og hårdt afmonteres effektivt al opstyltethed og dannelses-snobberi. Samtidig føres fortælletraditionen livskraftigt videre med stor indsigt og kærlighed. Det statiske og stivnede udfordres på Kiddesk anti-autoritær vis, og velkendte historier vendes og drejes, så helt nye fortællinger opstår.

Ikke kun for sjov
Rune T. Kidde rummede som menneske og kunstner en sjælden styrke og kreativ energi. Da han i 1990 blev blind som følge af en svær sukkersyge og måtte opgive at tegne, formåede han at vende det til en kreativ og eksistentiel drivkraft, som heller ikke tilbagevendende perioder med depression kunne holde tilbage. Han overraskede altid med nye projekter og nægtede at blive sat i bås. Særligt det sene forfatterskab præsenterer en mere alvorlig og ofte dyster side, hvor dybderne af den menneskelige eksistens sættes under lup. Kidde skriver verdener frem, som er styret af brutalitet og kynisme, men altid med en underliggende søgen mod harmoni, kærlighed og en mere humanitær forståelse af individet. Netop de store kontraster – lys og mørke – er en rød tråd gennem Kiddes mangfoldige, kunstneriske virke og et af sporene i udstillingen. Kærlighed med humor, visdom og dybde.

Om udstillingen
Udstillingen tager sit afsæt i tegneserierne, som blev Rune T. Kiddes vej ind i kunsten. Her kan man opleve et stort udvalg af Runes originale tegninger fra den danske tegneseries gyldne tid i 1980'erne. Man kan følge hans vej fra tegner og udgiver af små fanzines over de første albumudgivelser til hans folkelige gennembrud. Den følgende del af udstillingen fokuserer på udvalgte dele af karrierens mange "kreative krumspring". I installationer med udvalgte rekvisitter og fokus på lys, mørke og lyd iscenesættes Rune som historiefortæller, poet og mystiker. Andetsteds inviteres man ind i et ækelt eventyrunivers. Her kan børn få hjælp af deres voksne til at opfinde urimelige spørgsmål til pulven – hvis de tør ...?!

Vi takker mange gang for støtte til udstillingen fra:
Frederik og Emma Kraghs Mindelegat
FrederiksbergFonden
Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond


 rk titelmotiv web28. maj 2014 - 4. januar 2015

 

Skibet Mary er stævnet ind på Storm P. Museet på Frederiksberg sammen med Rasmus Klump, Pingo, Skæg, Pelle og alle de andre venner. Denne sommer og efterår kan man opleve en af dansk tegneseries absolut største succeser både herhjemme og i udlandet. Museet viser alle de bedste af Vilhelm Hansens originaltegninger med den kendte bjørn, når de udstilles for første gang nogensinde. Kom og bliv klog på historierne, personerne, temaerne, og hvorfor serien stadig er så elsket i dag. Fra Marys skibsdæk, over en bjerghule til et flyvende badekar og mor Marys køkken kan man møde det hele.

Fortællingerne rummer eventyr, venskaber og foretagsomhed. Rasmus Klump lever det perfekte børneliv med plads til at være nysgerrig, gå på opdagelse og rejse ud i verden. Rejsen er målet i sig selv, og med fantasien som ledestjerne – og troen på det bedste i alle, man møder – opstår vennernes uforglemmelige eventyr. Hvem kan ikke huske tegningerne af de vidunderlige steder og de forskellige figurer, som Klump og vennerne møder - lige fra Nordpolen og Egypten til Futkarl og Dunkedyret?

På udstillingen kan man opleve alt det, både børn og voksne elsker ved Rasmus Klump serien. Man kan studere de gamle originaltegninger, samtidig med at udstillingen udfolder flere af de temaer og tidsbilleder, som tegneren Wilhelm Hansen drog ind i sin tegneserie tilbage i 1950'erne, en tid med koldkrig og knaphed. Tag meget gerne børn med, for på udstillingen kan man opleve, lege, lære, bygge og hygge, som Klump and hans venner. Med inspiration i vennernes opfindsomme byggelyst har kunstnergruppen Bureau Detours med brædder, maling og værktøj opbygget udstillingens scenografi i en legende fortolkning af hele det detaljerede og fantastiske Rasmus Klump univers.

Tag familien under armen, gå på opdagelse i Rasmus Klump universet og fold jeres egen eventyrlyst ud!

Per Sanderhage og Marianne Greve Jacobsen takkes meget for deres uvurdelige hjælp og viden om Rasmus Klump.

Udstillingen blev realiseret med støtte fra Tuborgfondet og Frederiksberg Kommune.


LØGN & LATIN
Spot, spe og religionssatire
1500-1900

28. februar - 18. maj 2014

Hvem gør grin med hvem? Kan man gøre grin med magthaverne? Kan man gøre grin med kirken? Ja, mon ikke – og jo grovere, jo bedre – sådan tænkte og gjorde man i hvert fald tidligere, da kirken var en vigtig magtfaktor i Europa. Her udfoldede satiren sig til et fantastisk, fabulerende, grovkornet og billedrigt univers. Katolikker og protestanter holdt sig ikke tilbage for at udstille modpartens svagheder og dobbeltmoral - med motiver som djævle, der æder munke, paver med æselører og gedebukkeben og lystne og grådige præster. På Storm P. Museets særudstilling om religionssatire kan du komme helt tæt på populærkulturen fra årene 1500-1900 og få et indblik i denne særlige del af vores fælles billedverden og historiske kulturbaggrund.

djaevel aeder paver web530Gennem århundreder har folk i hele Europa brugt satiren til at kritisere og latterliggøre dem med magt og myndighed. Dermed har satire haft en væsentlig betydning som formativ kraft i samfundet, og den har nedtonet vores følelsesmæssige tilbøjeligheder i forhold til religion som autoritet. Det kan være en god viden og refleksion at have med sig, når vi skal forholde os til og forstå nutidige religionssatiriske konflikter og sammenstød og vores egen rolle i dem.

På udstillingen vises talrige eksempler på, hvordan store kunstnere som Lucas Cranach, Francisco Goya og Nicolai Abildgaard foldede sig ud som kritiske satirikere og bidrog med bidende og grænseoverskridende billeder i de verserende konflikter mellem kristendommens forskellige fløje.

Op igennem historien har forskellige religiøse fraktioner og trosretninger benyttet sig af religionssatiren som propagandamiddel. Fra reformationen over den franske revolution og den engelske religionspolemik til oplysningstidens ateister er satiren blevet anvendt til at håne modstandere og udstille deres fejl og svagheder. Og med 1500-tallets nye trykketeknik og senere 1800-tallets rotationspresse blev det muligt at nå ud til et langt større og bredere publikum og især trykte billeder blev et stærk våben.

Udstillingen fortæller historien om religionssatirens mange ansigter, og den viser et repræsentativt udsnit af de grafiske værker, som formede netop dette bidrag til europæisk kultur og historie. Lige fra den inkluderende komiske satire, den spydige propagandistiske satire til den kritiske oplysende satire – der alle har deres særegne udtryksform og måde at fremstille deres budskab på.

Kom og oplev udstillingen – grin med og bliv forarget over tidligere tiders satire – hvis du tør!

Udstillingen er kurateret af Ph.D. forsker Dennis Meyhoff Brink og museumsinspektør mag.art Pernille Schelthauer Jacobsen og skabt i samarbejde med Museet for Religiøs Kunst, Lemvig, hvor den vises fra
1. juni til 31. august 2014.

Udstillingen blev støttet af Oda og Hans Svennings Fond, Lillian og Dan Finks Fond, Edith og Godtfred Kirk Christiansens Fond, FrederiksbergFonden og Frederiksberg Kommune.


SMÆK!
syv kunstnere slår til

4. oktober 2013 - 16. februar 2014

På Storm P. Museet kunne man fra efteråret 2013 møde humor i kunsten. I maleri, tegning og skulptur udfoldedes Storm P.s univers af 7 danske samtidskunstnere, der alle arbejder med populærkulturens billedverden, med træk fra tegneserien og med humor som et allestedsnærværende skævt blik på verden i dag.

Udstillingen viste, hvordan kunstnere i dag arbejder i det felt, som Storm P. er blevet synonym med – tegneserie og humor – og hvordan humor stadig inspirerer til kunstnerisk udforskning hos nogle af dansk samtidskunsts fremmeste tegnere. I udstillingen blev kunsten nærværende, attraktiv, sjov og tilgængelig, og måske fik vi vendt op og ned på vores syn på hinanden, på livet og hvordan vi lever sammen!

Fælles for de syv kunstnere er, at de alle på hver sin måde udforsker den samme skæve billedverden, som Storm P. arbejdede indenfor, og udfolder det fritvoksende med stort overskud og frem for alt – med humor. Som hos Storm P. er det i krydsfeltet mellem kunst, humor og populærkultur, at de sære ting opstår. Det første finurlige indslag, der mødte gæsterne, var da også en væg med Fluer – kunstnernes underfundige hyldest til Danmarks store tegner og humorist.

SMÆK! var en udstilling, hvor billeder, situationer og genstande, vi alle kender fra hverdagen, blev sat ind i nye anderledes og overraskende sammenhænge. På Storm P.sk vis viste kunstnerne os det kendte, trivielle og dagligdags som anderledes og fantastisk – såvel som de mange sider af humorens væsen: Det afvæbnende, det spydige, det mærkværdige, det afslørende - og ikke mindst – det foruroligende og det alvorlige.

For museets yngste gæster bød udstillingen på mange kreative og udfordrende aktiviteter. Man kunne fremstille sin egen zoetrop tegnefilm, tegne post-it monstre, filte sine største fobier, f.eks. mus eller edderkopper, dekorere vægmalerier, illustrere skøre madopskrifter, tegne ansigtsudtryk eller skrive poesi til tegningerne.

De 7 kunstnere var:
Rikke Bakman. Hun viser, hvordan tegninger kan være et historiebærende element i sig selv, der ligesom de grafiske noveller er en nyudvikling i tegneseriegenren som Storm P. var en af pionererne indenfor.
Kristian Devantier. Hans værker er på én gang piktografiske og vedkommende. De forholder sig til verden, vi lever i - og spejler den - på samme måde som Storm P.s værk.
HuskMitNavn. Viser i sit værk med et skævt - og skarpt blik, hvordan vi lever sammen. Han kan, som Storm P., med en underspillet kærlig samfundskritisk satire og en stilsikker streg sætte vores hverdagsliv og storbyens typer på spidsen.
John Kenn Mortensen. Tegner, filmskaber og fortæller og er som kunstner mere ovre i et selvstændigt low brow tegneserieunivers med mærkelige og skæve verdner befolket af sentimentale monstre.
Lars Nørgård. I særlig grad hans sort/hvide stregtegninger, hvor han på samme vis som i Storm P.s fluer formår at vise tegningens og stregens styrke forenet med en surreel humor.
Randi & Katrine. Kunstnerduoen har humoren som et meget fremtrædende element i deres rumlige fortolkninger af vores fælles populærkulturelle udtryk. De genopliver den gamle zoetrop med en tegneserie og giver dermed en historisk kontekst til udstillingen.
Andreas Schulenburg. Han inkorporerer tegneseriens udtryk i et helt rent og stilsikkert formsprog i både 2D og 3D, hvor humor er en afgørende faktor.

Se kortfilmene på museets YouTube kanal - her fortæller kunstnerne om dem selv, deres værk og deres forhold til Storm P.

Udstillingen blev støttet af Statens Kunstråd.


Mangaens Mester - Osamu Tezuka

9. maj - 22. september 2013

Det var en stor glæde at kunne præsentere den første større udstilling i Europa med Osamu Tezuka, kendt som Japans svar på Walt Disney eller Mangaens gud.

Tezuka er den mest indflydelsesrige tegneseriekunstner i det 20. århundrede. Hans enorme produktion på mere end 170.000 sider har haft en stor indflydelse på japanerne fra efterkrigstiden og frem til i dag. Japanske manga- og animekunstnere fremhæver ham som deres primære inspiration. Han talte til hjertet og forstanden hos alle japanske klasser og aldre. Han blev en grundsten i det moderne japanske kulturfundament, der opstod i tomrummet efter 2. verdenskrig. Han samlede, beskrev og udfyldte japanernes svært beskadigede myterum med et humanistisk midtpunkt, som det japanske folk kunne identificere sig med. Han blev japanernes moderne H. C. Andersen.

tezuka lilleFor omkring 15 år siden begyndte Tezukas værker endelig at udkomme på engelsk. Nu kunne resten af verden endelig forstå, hvorfor den japanske tegneserie blev så spændende, så stærk, så anderledes og så omfattende. Tezukas fortællinger er lige så klare som Disneys. Men de er langt mere fantas-
tiske. Og dybere, modigere, vigtigere og bedre fortalt. Hvor Disney er en under-
holdningsindustri og et varemærke, var Tezuka en professionel kunstner, som forstod, at populærkulturen var dér, hvor han kunne bringe sine humanistiske budskaber ud til alle.

Tezuka er en gudbenådet fortæller. Med ham kan man gispe og græde og grine højt. De giver indsigt og erkendelse; Tezukas fortællinger viser, at livet kan være større end en selv.

Tezuka har også haft indflydelse på vores vestlige kultur. Hans egne værker tjente i mange år som eksotisk baggrundsinspiration for mange vestlige tegneserie- og animationskunstnere. Fra 90'erne kom eksplosionen af japansk manga. Og nu mærker vi for alvor Tezukas vigtigste arv: alle de værker, han inspirerede. Fra "Hello Kitty" over Dragonball og Akira til One Piece og alt, hvad der ligger imellem, fascineres vi af den multifacetterede manga.

Udstillingen
I udstillingen Mangaens Mester – Osamu Tezuka var 65 værker udvalgt fra forskellige perioder i hans produktion. De gav et indblik i en enorm genremæssig spændvidde. Her var alt fra episke fortællinger som
"Buddha" til futuristiske karakterer og actionprægede værker som "Astro Boy" og "Black Jack". Herudover viste vi en række animerede kortfilm fra hhv. 1960'erne og 80'erne. Via opsatte QR koder var det desuden muligt på sin smartphone at se yderligere filmmateriale, bl.a. et interview med Tezuka. Hans stærke karisma og venlige attitude får ham næsten til selv at fremstå som en tegneseriefigur. Kigger man bag om facaden, er det dog et helt andet billede, man får af den arbejdsomme mand, som var uddannet læge, men levede og åndede for sit tegneserieunivers. Han opholdt sig for det meste i sit studie og sov kun tre-fire timer om natten. Hans flittighed og utrættelige lyst til at tegne og fortælle har således efterladt en kæmpemæssig arv. Osamu Tezuka døde i 1989 i en alder af blot 60 år.

Udstillingen blev støttet af Scandinavia-Japan Sasakawa Foundation.


strid titel web430

2. november 2012 - 28. april 2013

Det var med stor fornøjelse, at vi her på Storm P. Museet præsenterede den første museumsudstilling med tegneren og fortælleren Jakob Martin Strid.

Jakob Martin Strid (f. 1973) er elsket af børn og voksne, og som kun få tegnere er han slået bredt igennem. Han har modtaget adskillige priser, bl.a. Kulturministeriets Illustratorpris 2009, Gyldendals Store Børnebogspris 2012 og senest Kronprinsparrets Kulturpris 2012.

Strid er kendt for sine striber i Politiken om sit alter-ego Strid og for en række fantastiske børnebøger bl.a. Mustafas kiosk, Min mormors gebis og senest Den utrolige historie om den kæmpestore pære, der er solgt til flere nordiske og europæiske lande og så langt væk som til Kina og Rusland.

Strid både tegner og skriver selv sine billedbøger og følger dermed traditionen fra bl.a. Hergé, Scarry, Deleuran, Ib Spang Olsen og Ole Lund Kirkegaard. Han har gennem sine bogudgivelser, i sine striber og som kunstner vist et helt igennem unikt talent for både med streg og ord helt enkelt at kunne fortælle pointerede historier i en sjælden kombination af en æstetisk-barok streg, som genspejles i et til tider haiku-enkelt sprog tilsat smil og med absolut gehør for billedkomposition. Den rene og humoristiske stil samt historierne præget af både anarki, nysgerrighed og et roligt, men overraskende flow, har vist sig at vække genkendelse hos både børn og voksne.

På udstillingen kunne man opleve Strid som kunstner og fortæller, med mere end 200 forskellige værker, hvoraf en god del ikke var vist før eller udgivet i bøger. Det er fantastiske tegninger sat sammen med Strids egne fortællinger. De illustrative tegninger er kunstværker i deres egen ret, hvori Strids poetiske og egenartede verdener udfolder sig. Museets gæster kunne fordybe sig i den kunstneriske proces med at skabe værkerne og opleve forskellen mellem skitse og det færdige værk.

Tag på rejse med en kæmpestor pære!
Museet havde bygget en kæmpestor pære og inviterede børn på rejse med Strids bøger, ud i verden og ind i fantasien univers. Ved kæmpe-
bogstaverne STRID kunne børnene desuden selv tegne og udfolde deres kreative fantasi. Med museets iPods kunne de lidt større børn følge sporlegen blandt Strids værker og løse nogle små opgaver.

Udstillingen blev støttet af FrederiksbergFonden, Frederiksberg Kommune og Søren Gyldendal Fonden.


firstclass headline

3. maj - 21. oktober 2012

Jytte Abildstrøm, Martin Bigum, Lars Bukdahl, Peter Gantzler, Anne Marie Helger, Per Kirkeby, Anders Lund Madsen og Johannes Møllehave ...

pingfirstclassfarve web... dykkede ned i Storm P.s kæmpe produktion 
og udvalgte med kærlighed til hans humor og streg deres yndlingsværker. På hver deres væg skabte de 8 fans en personlig udstilling med yndlingsstregerne, og de fortalte i korte film om deres forhold til Danmarks store humorist og hans betydning for dem i deres eget virke.

Med udgangspunkt i deres arbejde med humor, billedkunst, scenekunst, litteratur mm. gav de 8 fans deres fortolkning af og kommentar til Storm P.s værk. De bibragte værkerne en personlig historie og satte dem ind i kontekster, der måske kunne overraske eller rokke ved den traditionelle opfattelse af Storm P.

I udstillingen mødte vi Storm P. som billedkunstner, tegner, filosof, humorist, satiriker mm. De mange meget forskellige valg viste mangfoldigheden i Storm P.s værk og illustrerede, hvordan hans kunst stadig taler til os i dag. Udstillingen blev vist fra den 3. maj til den 21. oktober 2012.

Se filmene i filmarkivet - klik her

jyttewebbigumwebbukdahlwebgantzlerweb
amhwebkirkebywebalmweb

Udstillingen blev støttet af Tuborgfondet, Max Fodgaard A/S og Toyota-Fonden.

Kittelsen udstillingskatalog

Museet har udgivet et katalog over Kittelsenudstillingen, der også rummer en del artikler om kunstneren. Så længe lager haves, kan det købes på museet (200 kr.), og det kan desuden downloades gratis som pdf - klik her »

Kidde e-katalog

Klik her for at læse e-kataloget om Rune T. Kidde og udstillingen.

Rasmus Klump udstillingstekster

Klik her for at downloade
udstillingstekster for voksne om Wilhelm Hansen, Rasmus Klump serien og udstillingens temaer.
Eller læs det på issuu.com - klik her

Løgn & Latin
e-katalog

Klik her for at downloade
e-katalog med temaartikel
af Dennis Meyhoff Brink, udvalgte værktekster samt samlet værkliste (ca. 30MB).
Eller læs det på issuu.com - klik her

Strid
minikatalog

Klik her for at downloade pdf med udvalgte udstillingstekster og billeder fra Strid udstillingen.

facebook-logo groen2